Sukces uczniów Zespołu Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle
22.05.2021 21:06Wiadomości / Szkolne wieści / Jasło - miasto
(fot. ZS nr 4 w Jaśle)
Opracowany przez uczniów Zespołu Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle „Elektroniczny asystent rodziny pszczelej” - w ramach Szkolnego Kółka Informatyki i Robotyki - zdobył Złoty Grant w prestiżowym konkursie „Projektanci edukacji”.
Uczniowie z Zespołu Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle zostali laureatami drugiego etapu konkursu „Projektanci edukacji”, organizowanego już po raz 11. przez wydawnictwo Nowa Era. Ich projekt na stworzenie systemu monitoringu dla uli pszczelich otrzymał Złoty Grant - nagrodę finansową, która wspiera młodych innowatorów w działaniach edukacyjnych i naukowych.
Zadaniem „Elektronicznego asystenta rodziny pszczelej” jest zbieranie za pomocą czujników informacji na temat parametrów fizycznych związanych z ulem, takich jak: masa ula, temperatura wewnątrz ula, wilgotność, przyspieszenie ula, poziom natężenia dźwięku i innych. Po wysłaniu danych do serwera następuje ich analiza, dzięki której pszczelarz otrzymuje powiadomienie w aplikacji. Uwzględnione są zdarzenia takie jak: ucieczka roju pszczelego, czas na miodobranie, kradzież ula, ilość pokarmu w zimie czy śmierć rodziny pszczelej. Ponadto za pomocą Internetu właściciel może monitorować pasiekę w czasie rzeczywistym. Dzięki temu pszczelarz może szybciej reagować w przypadku zagrożenia. Asystent jest przystosowany do monitorowania pasiek składających się nawet z kilkuset uli.
- Pszczoły są niezwykle ważnym elementem ekosystemu, niestety stosowane przez rolników i sadowników środki ochrony roślin i inne pestycydy powodują ich szybkie wymieranie. W trosce o środowisko postanowiliśmy pomóc pszczelarzom w opiece nad pszczołami, tworząc narzędzie umożliwiające monitorowanie pasieki z każdego miejsca na Ziemi gdzie dociera Internet - opowiada nauczyciel Wincenty Skwarek, który koordynował pracę uczniów. - W przeciwieństwie do innych komercyjnych rozwiązań tego typu, naszym celem jest uzyskanie jak najniższego kosztu wdrożenia asystenta, aby posiadacze nawet niewielkich pasiek czy pojedynczych uli mogli sobie pozwolić na implementację naszego systemu.
Zespół projektowy liczy siedmioro uczniów drugiej i pierwszej klasy z liceum ogólnokształcącego o profilu proinżynierskim. Tworzą go: Zuzanna Gomuła, Jakub Batycki, Jakub Frączek, Kamil Kras, Bartosz Królikowski, Wojciech Lupa (klasa 2Gi) i Hubert Zając (klasa 1i). Przyznanie Złotego Grantu pozwoli młodym projektantom m.in. poszerzyć funkcjonalności rozwiązania o monitoring pasieki z cyfrową analizą obrazu oraz wdrożyć autonomiczny system zasilania pasieki w miejscach, gdzie nie ma dostępu do sieci energetycznej. Uczniowie dziękują Sławomirowi Piotrowskiemu, prezesowi Powiatowego Koła Pszczelarzy w Jaśle za ogromną pomoc merytoryczną podczas realizacji projektu.
- W przypadku nagrody dla „Elektronicznego asystenta rodziny pszczelej”, doceniliśmy nie tylko olbrzymi wkład pracy koncepcyjnej i technologicznej uczniów, ale także sam zamysł, by stworzyć urządzenie tanie, dostępne niskim kosztem dla każdego, kto chciałby skorzystać z takiego eksperckiego rozwiązania. Dla nas to idealny przykład myślenia prospołecznego i proekologicznego - komentuje Małgorzata Jankowska, koordynatorka inicjatyw odpowiedzialnych społecznie w wydawnictwie Nowa Era i jurorka konkursu „Projektanci edukacji”. - Mamy nadzieję, że Złoty Grant przyczyni się do powstania prototypowej platformy projektu, tak żeby na wiosnę przyszłego roku asystent mógł zostać wdrożony do produkcji. Trzymamy kciuki za dalsze prace uczniów! - dodaje Małgorzata Jankowska.
„Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu" to ogólnopolski konkurs przeznaczony dla nauczycieli i uczniów, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. Od 2010 roku wydawnictwo Nowa Era zorganizowało 11 edycji konkursu - uczniowie z nauczycielami zgłosili w nich łącznie prawie 5,5 tysiąca pomysłów, spośród których aż 379 zdobyło granty na realizację. Łączna suma przyznanych grantów wyniosła już prawie 600 tysięcy złotych.
Do 11. edycji konkursu „Projektanci edukacji” zgłoszono aż 457 projektów. Jury konkursu wybrało w 1. etapie 60 zwycięskich zespołów, które otrzymały granty finansowe na realizację swoich pomysłów. Dodatkowe 15 grantów powędrowało do uczniowskich grup projektowych, które wygrały w ogólnopolskim głosowaniu internautów - oddano w nim aż 130 tysięcy głosów. Tylko w pierwszym etapie konkursu łączna pula nagród finansowych wyniosła 75 tysięcy złotych. W drugiej części konkursu jury wybrało 6 najlepiej zrealizowanych projektów. Zwycięzcy tego etapu otrzymali Złote Granty po 2 tysiące złotych każdy. Dodatkowo magazyn popularnonaukowy „Focus” - patron medialny konkursu - przyznał swoją własną dziennikarską nagrodę jednemu z zespołów projektowych.
Zadaniem „Elektronicznego asystenta rodziny pszczelej” jest zbieranie za pomocą czujników informacji na temat parametrów fizycznych związanych z ulem, takich jak: masa ula, temperatura wewnątrz ula, wilgotność, przyspieszenie ula, poziom natężenia dźwięku i innych. Po wysłaniu danych do serwera następuje ich analiza, dzięki której pszczelarz otrzymuje powiadomienie w aplikacji. Uwzględnione są zdarzenia takie jak: ucieczka roju pszczelego, czas na miodobranie, kradzież ula, ilość pokarmu w zimie czy śmierć rodziny pszczelej. Ponadto za pomocą Internetu właściciel może monitorować pasiekę w czasie rzeczywistym. Dzięki temu pszczelarz może szybciej reagować w przypadku zagrożenia. Asystent jest przystosowany do monitorowania pasiek składających się nawet z kilkuset uli.
- Pszczoły są niezwykle ważnym elementem ekosystemu, niestety stosowane przez rolników i sadowników środki ochrony roślin i inne pestycydy powodują ich szybkie wymieranie. W trosce o środowisko postanowiliśmy pomóc pszczelarzom w opiece nad pszczołami, tworząc narzędzie umożliwiające monitorowanie pasieki z każdego miejsca na Ziemi gdzie dociera Internet - opowiada nauczyciel Wincenty Skwarek, który koordynował pracę uczniów. - W przeciwieństwie do innych komercyjnych rozwiązań tego typu, naszym celem jest uzyskanie jak najniższego kosztu wdrożenia asystenta, aby posiadacze nawet niewielkich pasiek czy pojedynczych uli mogli sobie pozwolić na implementację naszego systemu.
Zespół projektowy liczy siedmioro uczniów drugiej i pierwszej klasy z liceum ogólnokształcącego o profilu proinżynierskim. Tworzą go: Zuzanna Gomuła, Jakub Batycki, Jakub Frączek, Kamil Kras, Bartosz Królikowski, Wojciech Lupa (klasa 2Gi) i Hubert Zając (klasa 1i). Przyznanie Złotego Grantu pozwoli młodym projektantom m.in. poszerzyć funkcjonalności rozwiązania o monitoring pasieki z cyfrową analizą obrazu oraz wdrożyć autonomiczny system zasilania pasieki w miejscach, gdzie nie ma dostępu do sieci energetycznej. Uczniowie dziękują Sławomirowi Piotrowskiemu, prezesowi Powiatowego Koła Pszczelarzy w Jaśle za ogromną pomoc merytoryczną podczas realizacji projektu.
- W przypadku nagrody dla „Elektronicznego asystenta rodziny pszczelej”, doceniliśmy nie tylko olbrzymi wkład pracy koncepcyjnej i technologicznej uczniów, ale także sam zamysł, by stworzyć urządzenie tanie, dostępne niskim kosztem dla każdego, kto chciałby skorzystać z takiego eksperckiego rozwiązania. Dla nas to idealny przykład myślenia prospołecznego i proekologicznego - komentuje Małgorzata Jankowska, koordynatorka inicjatyw odpowiedzialnych społecznie w wydawnictwie Nowa Era i jurorka konkursu „Projektanci edukacji”. - Mamy nadzieję, że Złoty Grant przyczyni się do powstania prototypowej platformy projektu, tak żeby na wiosnę przyszłego roku asystent mógł zostać wdrożony do produkcji. Trzymamy kciuki za dalsze prace uczniów! - dodaje Małgorzata Jankowska.
„Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu" to ogólnopolski konkurs przeznaczony dla nauczycieli i uczniów, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. Od 2010 roku wydawnictwo Nowa Era zorganizowało 11 edycji konkursu - uczniowie z nauczycielami zgłosili w nich łącznie prawie 5,5 tysiąca pomysłów, spośród których aż 379 zdobyło granty na realizację. Łączna suma przyznanych grantów wyniosła już prawie 600 tysięcy złotych.
Do 11. edycji konkursu „Projektanci edukacji” zgłoszono aż 457 projektów. Jury konkursu wybrało w 1. etapie 60 zwycięskich zespołów, które otrzymały granty finansowe na realizację swoich pomysłów. Dodatkowe 15 grantów powędrowało do uczniowskich grup projektowych, które wygrały w ogólnopolskim głosowaniu internautów - oddano w nim aż 130 tysięcy głosów. Tylko w pierwszym etapie konkursu łączna pula nagród finansowych wyniosła 75 tysięcy złotych. W drugiej części konkursu jury wybrało 6 najlepiej zrealizowanych projektów. Zwycięzcy tego etapu otrzymali Złote Granty po 2 tysiące złotych każdy. Dodatkowo magazyn popularnonaukowy „Focus” - patron medialny konkursu - przyznał swoją własną dziennikarską nagrodę jednemu z zespołów projektowych.
Zobacz również:
- Elektromobilność - nowy kierunek studiów na Politechnice Rzeszowskiej
- Nominacje dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych
- Gmina Skołyszyn. Uczniowie „pozytywnie zakręceni” dla hospicjum
- Sukces ucznia I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle
- Akcja jasielskiego Medyka „Wykręć plastik bądź fantastic”
- Powstaną przyszkolne boiska wielofunkcyjne w Szebniach i Osobnicy
Źródło: Nowa Era/ ZS nr 4 w Jaśle, Autor: opr. /BH/
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!