Policjanci ostrzegają przed spoofingiem
04.02.2022 11:15Wiadomości / Jasło - miasto
Ostrzeżenie przed oszustwami przy wykorzystaniu metody spoofingu. Na czym ona polega?
Spoofing telefoniczny to coraz bardziej popularne i powszechnie stosowane oszustwo polegające na podszywaniu się przestępców pod przedstawicieli instytucji, przy wykorzystaniu numerów abonenckich tych podmiotów. W czasie połączenia telefonicznego, przestępcy manipulują rozmową, by wyłudzić dane oraz hasła dostępowe do kont internetowych ofiary, a także pieniądze. Wyświetlany na ekranie telefonu numer dedykowany dla banku lub innej instytucji, sprzyja wiarygodności oszustów. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.
3 lutego przekonała się o tym 41-letnia mieszkanka powiatu brzozowskiego. Kobieta była przekonana, że rozmawia z pracownicą instytucji, której numer się wyświetlał na ekranie.
- Wstępnie z rozmowy dowiedziała się, że jej dane osobowe wyciekły z banku, w którym pokrzywdzona posiada swój rachunek. Pracownica dodała, że sprawą zajmuje się policja. Następnie rozmowa została przełączona do rzekomego inspektora policji, który zajmuje się tą sprawą. W dalszej części "policjant" tak manipulował rozmową, że kobieta będąc przekonana o tym, że padła ofiarą wyłudzenia danych osobowych wybrała ze swojego konta wszystkie pieniądze i instruowana telefonicznie wpłacała je do wpłatomatu na rachunek, gdzie oszczędności jej życia miały być bezpieczne. Na szczęście pracownica banku w pewnym momencie zainterweniowała i pokrzywdzona nie zdążyła wpłacić wszystkich pieniędzy. Wówczas dopiero została uświadomiona, że padła ofiara oszustwa - poinformowała asp. sztab. Monika Dereń z KPP w Brzozowie.
Policja przypomina, że każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Zawsze najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.
- Apelujemy o ostrożność przy tego typu kontaktach. Pamiętajmy, by zawsze podczas rozmów z nieznajomymi, kierować się zasadą ograniczonego zaufania, zwłaszcza jeśli chodzi o pieniądze, czy nasze dane osobowe dodała asp. sztab. Monika Dereń.
3 lutego przekonała się o tym 41-letnia mieszkanka powiatu brzozowskiego. Kobieta była przekonana, że rozmawia z pracownicą instytucji, której numer się wyświetlał na ekranie.
- Wstępnie z rozmowy dowiedziała się, że jej dane osobowe wyciekły z banku, w którym pokrzywdzona posiada swój rachunek. Pracownica dodała, że sprawą zajmuje się policja. Następnie rozmowa została przełączona do rzekomego inspektora policji, który zajmuje się tą sprawą. W dalszej części "policjant" tak manipulował rozmową, że kobieta będąc przekonana o tym, że padła ofiarą wyłudzenia danych osobowych wybrała ze swojego konta wszystkie pieniądze i instruowana telefonicznie wpłacała je do wpłatomatu na rachunek, gdzie oszczędności jej życia miały być bezpieczne. Na szczęście pracownica banku w pewnym momencie zainterweniowała i pokrzywdzona nie zdążyła wpłacić wszystkich pieniędzy. Wówczas dopiero została uświadomiona, że padła ofiara oszustwa - poinformowała asp. sztab. Monika Dereń z KPP w Brzozowie.
Policja przypomina, że każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Zawsze najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.
- Apelujemy o ostrożność przy tego typu kontaktach. Pamiętajmy, by zawsze podczas rozmów z nieznajomymi, kierować się zasadą ograniczonego zaufania, zwłaszcza jeśli chodzi o pieniądze, czy nasze dane osobowe dodała asp. sztab. Monika Dereń.
Źródło: KPP Brzozów, Autor: opr. /AJ/
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!