Rządowy Program Kolej + przewiduje budowę nowej linii kolejowej nr 166 Dębica-Jasło. Linia ta jest wpisana do rozporządzenia Rady Ministrów z 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Nowa droga żelazna połączy linię nr 91 (Kraków-Medyka-granica państwa) z linią nr 108 (Stróże-Krościenko).

Na budowie nowej linii kolejowej zyska m.in. Jasło, które spełnia kryterium Programu Kolej + w zakresie liczby mieszkańców. Linia połączy Jasło, Kołaczyce, Brzyska, Błażkową, Brzostek, Pilzno i Dębicę oraz skróci przejazd z Jasła do Rzeszowa z 80 do 40 minut.


Pozytywne opinie przedsiębiorców


Lepsza komunikacja oznacza większe możliwości rozwoju. Wiedzą o tym przedsiębiorcy z południa Podkarpacia, którzy zgodnie wyrażają rekomendacje dla inwestycji. Ogromne korzyści ekonomiczne oraz pozytywną opinie przedstawiły do 11 sierpnia następujące przedsiębiorstwa: Orlen Południe S.A., PKN Orlen S.A., Lotos kolej Sp. z o. o., Polski Bazalt S.A., PKP Cargo S.A. Południowy Zakład Spółki, Autosan Sp. z o. o., Krosno Glass S.A., Kronofloring SP. z o. o.

- Inwestycja ta będzie wpływać wsposób pozytywny na rozwój regionów, poprawiając powiązania transportowe z ośrodkami głównymi sąsiednich regionów oraz stworzy pewnego rodzaju alternatywę dla transportu do centralnej i północnej Polski - podkreśla Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen S. A. - Również w ramach Grupy Kapitałowej Orlen korzyści z przedmiotowej linii odniesie m.in. Orlen Południe S.A., która to spółka popiera zarówno koncepcje budowy linii nr 166, jak również aspiracje powiatu jasielskiego o ujęcie budowy tej linii w ramach Programu Kolej +.

Powiat Jasielski opracowuje koncepcję


Powiat Jasielski zlecił opracowanie koncepcji przebiegu linii na odcinku 40 km, na którym zlokalizowanych będzie 5 przepraw mostowych. Prędkość dla pociągów pośpiesznych osiągnie 160 km/h, a towarowych 120 km/h z wyjątkiem odcinka końcowego w Jaśle – 40 km/h.

Nowa linia umożliwi przejazd z Dębicy przez Pustków – Chmielów – Sandomierz – Stalową Wolę – Skarżysko. Może również stanowić alternatywę dla transportu na południe Europy przez Stróże – Nowy Sącz – Muszynę – Słowację.

Powstanie nowego odcinka linii kolejowej nr 166 spełni oczekiwania zarówno klientów indywidualnych jak i przedsiębiorców. Krótszy czas podróży i większa dostępność komunikacyjna przekłada się na rozwój gospodarczy i podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu. Oznacza również odciążenie transportu samochodowego, który mógłby zostać częściowo przejęty przez transport kolejowy.

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jaslo365.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.