W lutym jest obchodzony Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który stanowi pierwsze i podstawowe ogniwo systemu bezpieczeństwa.
Dzień 112 to doskonała okazja, by zwiększyć świadomość społeczeństwa i przypomnieć, że jednolity numer alarmowy, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska.

Idea 112 - działania profilaktyczne i edukacyjne



Operatorzy numeru, odbierając zgłoszenia, analizują je pod względem ich zasadności, a następnie - po zweryfikowaniu - przekazują dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia skutecznych działań na miejscu zdarzenia.

Jak podkreśla wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul podczas konferencji prasowej, bardzo istotne są wszelkie kampanie promocyjne i profilaktyczne dotyczące właściwego korzystania z numeru 112, a działania Centrum Powiadamiania Ratunkowego również stanowią ważny obszar edukacyjny.

- Prowadzona dotychczas promocja numeru alarmowego 112 wśród dzieci szkolnych na terenie województwa podkarpackiego spotkała się z dużym zainteresowaniem i również w tym roku spotkania edukacyjne będą kontynuowane we współpracy z Kuratorium Oświaty - mówi Teresa Kubas-Hul.

Wojewoda odniosła się także do przykładu bohaterskiej postawy Małgosi - uczennicy z Sanoka, która w styczniu tego roku zadzwoniła na numer alarmowy i zgłosiła potrzebę udzielenia pomocy mężczyźnie leżącemu na przystanku.

- Małgosia ze spokojem i profesjonalizmem udzieliła wszystkich niezbędnych informacji, które były potrzebne do przyjęcia zgłoszenia. W swoich działaniach wykazała się odwagą i niezwykłą dojrzałością - powiedziała wojewoda.

Wzorowej postawy gratulowali dziewczynce także komendant wojewódzki PSP w Rzeszowie nadbryg. Andrzej Babiec, zastępca Komendanta wojewódzkiego Policji w Rzeszowie insp. Jacek Juwa, dyrektor Bieszczadzkiego Pogotowia Ratunkowego w SP ZOZ w Sanoku Beata Pieszczoch oraz dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie Andrzej Kwiatkowski.

Prawie 870 tys. zgłoszeń, w tym ponad 65 proc. niezasadnych



W 2023 roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie wpłynęło ogółem 869 793 zgłoszeń, z czego 572 063 to zgłoszenia niezasadne (fałszywe i anulowane) - 65,77%.

Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych to:
  • zgłoszenia od osób "nudzących się", chcących porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych, generujących przy tym niejednokrotnie po kilkadziesiąt zgłoszeń podczas dyżuru;

  • zgłoszenia "głuche", powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela;

  • prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej;

  • prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.

- Pamiętajmy, że nieuzasadnione blokowanie linii 112 to ograniczenie możliwości wykonania połączenia osobie, która naprawdę potrzebuje pomocy - zaznacza wojewoda.

Praca operatorów - ważny i sprawnie działający element systemu ratownictwa w Polsce. Średnia liczba operatorów numerów alarmowych obsługujących zgłoszenia w ciągu roku to 57 osób. Każdy z operatorów odebrał w ciągu ubiegłego roku około 11 200 zgłoszeń, natomiast średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 wyniósł poniżej 10 s.

Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2023 roku wyniosła:
  • Dyspozytornia Medyczna - 118 550 zgłoszeń;

  • Policja - 116 179 zgłoszeń;

  • Państwowa Straż Pożarna - 19 255 zgłoszeń;

  • służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) - 35 547 zgłoszeń.

- Każdego dnia ściśle współpracujemy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie. To dla nas duże ułatwienie, gdy do komend trafiają zgłoszenia już zweryfikowane te, które faktycznie wymagają naszej interwencji - podkreślił w trakcie konferencji nadbryg. Andrzej Babiec.

O dobrej współpracy Policji z Centrum Powiadamiania Ratunkowego mówił także zastępca Komendanta wojewódzkiego Policji w Rzeszowie insp. Jacek Juwa.

W związku z "odmiejscowieniem" wewnętrznym w ramach Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu Polski, których w ubiegłym roku było 37 134. Natomiast pozostałe ośrodki w kraju przyjęły z naszego województwa 20 455 zgłoszeń.

Aktualnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje również numery resortowe 997 oraz 998

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. jaslo365.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.