Studenci Politechniki Rzeszowskiej zaprezentowali nowy bolid
01.03.2021 19:21Wiadomości / Podkarpacie / Motoryzacja / Jasło - miasto
Członkowie i opiekun naukowy PRz Racing Team
(fot. Beata Motyka/ Politechnika Rzeszowska)
Zespół PRz Racing Team 20 lutego br. oficjalnie zaprezentował swoją najnowszą konstrukcję PMT-03. To już trzeci bolid wyścigowy w warsztacie, którego projekt w zeszłym roku wywalczył dla zespołu drugie miejsce w kategorii Business Presentation podczas zawodów Formula Student Virtual Event 2020 - poinformował Damian Gębarowski, rzecznik prasowy i dyrektor Centrum Komunikacji i Kultury Akademickiej Politechniki Rzeszowskiej.
PRz Racing Team jako Studenckie Koło Naukowe na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej funkcjonuje od 2013 r. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny. Zespół wyścigowy co roku przygotowuje się do interdyscyplinarnych zawodów międzynarodowych Formuła Student odbywających się na torach F1. Od początku swojej działalności zbudował trzy autorskie konstrukcje bolidów wyścigowych. Wystartowały one dotychczas w ośmiu europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii oraz w amerykańskiej edycji zawodów on-line. Każdy kolejny bolid ma za zadanie podnieść wiedzę i kompetencje, co przekłada się na zwiększenie zaawansowania technologicznego.
Trzy zbudowane przez zespół konstrukcje kwalifikują się jako bolidy klasyfikacji spalinowej, o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik zastosowany w najnowszym bolidzie osiąga 85 KM, prędkość 100 km/h bolid osiąga w około 4 s. Jednym z głównych celów konstrukcyjnych trzeciego bolidu była minimalizacja masy całkowitej. Samochód waży 215 kg, czyli w porównaniu z poprzednią konstrukcją całkowitą masę pojazdu zredukowano o 20 kg. Aby zrealizować ten cel, zespół zastosował takie materiały, jak wytrzymałe stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid oraz włókno węglowe. Konstrukcja nośna jest oparta na rurach ze stali chromowo-molibdenowej o zwiększonej wytrzymałości, a przy doborze zoptymalizowanych, zgodnych z regulaminem średnic oraz grubości ścianek zespół zwiększył sztywność skrętną konstrukcji dwukrotnie przy zachowaniu masy ramy poprzedniego bolidu, czyli PMT-02. W projekcie PMT-03 dużą uwagę zwrócono na poprawę właściwości jezdnych przez użycie nowych 10-calowych opon o poprawionej charakterystyce i opracowanie nowej kinematyki zawieszenia.
Nowy samochód posiada również wiele zaawansowanych modułów pomiarowych oraz modułów przesyłu danych, dzięki czemu zespół może odczytywać parametry pracy pojazdu w czasie rzeczywistym z każdego miejsca z dostępem do Internetu za pomocą autorskich aplikacji.
Realizacja projektu zajęła 334 dni i była podzielona na trzy fazy: projektu, wykonawczą i testową. Nad konstrukcją pracowało 45 osób. W projekt zaangażowało się 50 partnerów, m.in. BorgWarner, Rofa Polska Sp. z.o.o., Omni3d, Reskart Racing: Gokarty Rzeszów, MESco SP. z.o.o., CP Trade, RQS Polska, Cadspol, Ecu Master, Lion Wrap, SpeedFloor.
PMT-03 jest w fazie przygotowania na zawody w 2021 r. W planach są starty w edycji włoskiej, holenderskiej i czeskiej Formuły Student. Obecnie studenci pracują nad najnowszą konstrukcją bolidu, który docelowo ma wystartować w zawodach w 2022 r.
Trzy zbudowane przez zespół konstrukcje kwalifikują się jako bolidy klasyfikacji spalinowej, o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik zastosowany w najnowszym bolidzie osiąga 85 KM, prędkość 100 km/h bolid osiąga w około 4 s. Jednym z głównych celów konstrukcyjnych trzeciego bolidu była minimalizacja masy całkowitej. Samochód waży 215 kg, czyli w porównaniu z poprzednią konstrukcją całkowitą masę pojazdu zredukowano o 20 kg. Aby zrealizować ten cel, zespół zastosował takie materiały, jak wytrzymałe stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid oraz włókno węglowe. Konstrukcja nośna jest oparta na rurach ze stali chromowo-molibdenowej o zwiększonej wytrzymałości, a przy doborze zoptymalizowanych, zgodnych z regulaminem średnic oraz grubości ścianek zespół zwiększył sztywność skrętną konstrukcji dwukrotnie przy zachowaniu masy ramy poprzedniego bolidu, czyli PMT-02. W projekcie PMT-03 dużą uwagę zwrócono na poprawę właściwości jezdnych przez użycie nowych 10-calowych opon o poprawionej charakterystyce i opracowanie nowej kinematyki zawieszenia.
Nowy samochód posiada również wiele zaawansowanych modułów pomiarowych oraz modułów przesyłu danych, dzięki czemu zespół może odczytywać parametry pracy pojazdu w czasie rzeczywistym z każdego miejsca z dostępem do Internetu za pomocą autorskich aplikacji.
Realizacja projektu zajęła 334 dni i była podzielona na trzy fazy: projektu, wykonawczą i testową. Nad konstrukcją pracowało 45 osób. W projekt zaangażowało się 50 partnerów, m.in. BorgWarner, Rofa Polska Sp. z.o.o., Omni3d, Reskart Racing: Gokarty Rzeszów, MESco SP. z.o.o., CP Trade, RQS Polska, Cadspol, Ecu Master, Lion Wrap, SpeedFloor.
PMT-03 jest w fazie przygotowania na zawody w 2021 r. W planach są starty w edycji włoskiej, holenderskiej i czeskiej Formuły Student. Obecnie studenci pracują nad najnowszą konstrukcją bolidu, który docelowo ma wystartować w zawodach w 2022 r.
Zobacz również:
- Politechnika Rzeszowska zwiększa standard domów studenckich
- Politechnika Rzeszowska. Wynalazek do zdalnej rehabilitacji rąk
- Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej nominowani do Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2021
- Politechnika Rzeszowska zabiega o ustanowienie roku 2022 Rokiem Ignacego Łukasiewicza
Źródło: Politechnika Rzeszowska
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!