Podsumowanie zimy 2024/2025 na podkarpackich drogach
28 marca, 2025Podkarpacie / Wiadomości

(fot. GDDKiA)
Rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumował zimowe działania na drogach województwa Podkarpackiego.
W ubiegłym tygodniu rozpoczęła się wiosna, dlatego to dobry czas na podsumowanie zimy na drogach krajowych w województwie Podkarpackim. Zimowe miesiące stanowią wyzwanie nie tylko dla umiejętności kierowców, ale także dla służb drogowych odpowiedzialnych za utrzymanie dróg.
Rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza 898 km dróg krajowych, autostrad i szybkiego ruchu co daje 13 676 861 m2 powierzchni dróg do utrzymania. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, prowadzone były w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Działaniami na drogach woj. podkarpackiego kierowało: pięć Rejonów oraz szesnaście Obwodów Drogowych (OD) w tym cztery Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) oraz dwie Bazy Materiałowe (BM).
W sezonie 2024/2025 do akcji zimowego utrzymania dróg w województwie podkarpackim przygotowanych było m.in. 134 pługosolarek, 12 pługów wirnikowych, 17 ładowarek i 9 równiarek. Drogowcy w pełnej gotowości byli od 15 października, ale dopiero 13 listopada 2024 roku pojazdy po raz pierwszy wyjechały zmagać się ze skutkami zimy.
Sól drogowa odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu śliskości na drogach podczas zimy. W trakcie całego sezonu zimowego zużyto jej ok. 18 000 ton co daje średnio 1 307 g/m2. W porównaniu do ubiegłego sezonu zimowego, to mniej o 10 000 ton.
Jednak, jeśli spojrzymy bardziej lokalnie, to paradoksalnie w południowej części regionu zużyliśmy o 14% więcej soli niż w poprzednim sezonie zimowym. Dotyczy to także nakładów finansowych, które również były większe o ok. 7%.
Najbardziej pracowity okazał się czas między 10 a 16 stycznia br., kiedy to zużyto 5 157 ton soli co daje średnio ponad 377 g/m2. W tym czasie pojazdy do zimowego utrzymania przejechały ok. 86 000 km. To świadczy o zaangażowaniu służb drogowych w utrzymanie przejezdności, bezpieczeństwa i płynności ruchu na drogach w tych wymagających zimowych warunkach.
Warto przypomnieć, że wraz z końcem bieżącego sezonu zimowego drogowcy szykują się do kolejnego. Wszystko po to, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.
Rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza 898 km dróg krajowych, autostrad i szybkiego ruchu co daje 13 676 861 m2 powierzchni dróg do utrzymania. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, prowadzone były w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Działaniami na drogach woj. podkarpackiego kierowało: pięć Rejonów oraz szesnaście Obwodów Drogowych (OD) w tym cztery Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) oraz dwie Bazy Materiałowe (BM).
W sezonie 2024/2025 do akcji zimowego utrzymania dróg w województwie podkarpackim przygotowanych było m.in. 134 pługosolarek, 12 pługów wirnikowych, 17 ładowarek i 9 równiarek. Drogowcy w pełnej gotowości byli od 15 października, ale dopiero 13 listopada 2024 roku pojazdy po raz pierwszy wyjechały zmagać się ze skutkami zimy.
Sól drogowa odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu śliskości na drogach podczas zimy. W trakcie całego sezonu zimowego zużyto jej ok. 18 000 ton co daje średnio 1 307 g/m2. W porównaniu do ubiegłego sezonu zimowego, to mniej o 10 000 ton.
Jednak, jeśli spojrzymy bardziej lokalnie, to paradoksalnie w południowej części regionu zużyliśmy o 14% więcej soli niż w poprzednim sezonie zimowym. Dotyczy to także nakładów finansowych, które również były większe o ok. 7%.
Najbardziej pracowity okazał się czas między 10 a 16 stycznia br., kiedy to zużyto 5 157 ton soli co daje średnio ponad 377 g/m2. W tym czasie pojazdy do zimowego utrzymania przejechały ok. 86 000 km. To świadczy o zaangażowaniu służb drogowych w utrzymanie przejezdności, bezpieczeństwa i płynności ruchu na drogach w tych wymagających zimowych warunkach.
Warto przypomnieć, że wraz z końcem bieżącego sezonu zimowego drogowcy szykują się do kolejnego. Wszystko po to, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.
Źródło: GDDKiA
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!