Muzyka Antonio Vivaldiego wypełniła salę JDK
06 czerwca, 2022Wiadomości / Kultura i rozrywka / Jasło - miasto
(fot. JDK)
W Jasielskim Domu Kultury odbyły się koncerty "Antonio Vivaldi – (nie) znany Il Prete Rosso".
Muzyka Antonio Vivaldiego wypełniła salę widowiskową Jasielskiego Domu Kultury w piątek 3 czerwca br. podczas dwóch koncertów zatytułowanych: "Antonio Vivaldi - (nie) znany Il Prete Rosso". Kompozycje tego weneckiego artysty, uważanego za najwybitniejszego kompozytora epoki baroku zgromadziły sporą rzeszę melomanów.
- Jestem przekonany, że wśród państwa są tacy, którzy słyszeli wielokrotnie najsłynniejsze dzieło artysty - koncert "Cztery pory roku", a zwłaszcza Wiosnę. Spece od reklamy uwielbiają tę muzykę. Ale czy można stwierdzić, że jest nieznany? Myślę, że tak! Ponieważ nie znany jest dzisiaj tak w 100 procentach, ale znany jest też całkiem od niedawna - powitał przybyłych prowadzący koncert Marek Rolek, muzykolog, pedagog Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Jaśle.
Miłośnicy twórczości kompozytora wysłuchali czterech koncertów: Koncertu na obój i skrzypce B dur RV 548; Koncertu na dwoje skrzypiec i wiolonczele d moll RV 565; Koncertu na dwie mandoliny G dur RV 532 oraz Koncertu na troje skrzypiec F dur RV 551. Prowadzący przybliżył biografię artysty, który popularny za swojego życia, został zapomniany po śmierci i odkryty ponownie ponad sto lat później. W 1926 roku muzykolodzy odkryli tzw. "rękopisy turyńskie", czyli partytury do 140 dzieł instrumentalnych, 29 kantat, 12 oper, trzech krótszych dramatów, jednego oratorium, a także fragmenty innych utworów. Był to impuls do dalszych poszukiwań dzieł artysty w zbiorach w całej Europie. Nieznane dzieła Vivaldiego są odnajdywane do dziś.
- Chciałbym, także opowiedzieć o koncercie, jako o gatunku. Państwo przyszli na koncert jako na wydarzenie muzyczne, ale nie o tym znaczeniu mówimy. Chodzi o budowę utworu. W muzyce jest wiele form cyklicznych: koncerty, sonaty, symfonie, można wymieniać więcej, ale ta akurat jest koncertem. Jak się państwo zdążyli zorientować, trzyczęściową formą już w baroku ten kształt nadano. Między innymi przyczynił się też do tego Antonio Vivaldi, swoimi koncertami. A skomponował ich prawie 500. Każdy jest inny, równie ciekawy. Jak zbudowany jest koncert? Te trzy części od strony formalnej maja być kontrastowe i tak jest faktycznie. Artyści w tych kompozycjach ze sobą współdziałają, rozmawiają muzycznie - podkreślił Marek Rolek.
Publiczność w skupieniu wysłuchała kompozycji i doceniła artystów gromkimi brawami.
Wystąpili: Katarzyna Sytnik - skrzypce barokowe; Maciej Wulw - skrzypce barokowe; Paweł Pietruszka - klarnet; Karol Pęcak - wiolonczela i Paweł Chłopek - organy.
Organizatorami koncertu byli: Jasielski Dom Kultury i Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Witolda Lutosławskiego.
- Jestem przekonany, że wśród państwa są tacy, którzy słyszeli wielokrotnie najsłynniejsze dzieło artysty - koncert "Cztery pory roku", a zwłaszcza Wiosnę. Spece od reklamy uwielbiają tę muzykę. Ale czy można stwierdzić, że jest nieznany? Myślę, że tak! Ponieważ nie znany jest dzisiaj tak w 100 procentach, ale znany jest też całkiem od niedawna - powitał przybyłych prowadzący koncert Marek Rolek, muzykolog, pedagog Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Jaśle.
Miłośnicy twórczości kompozytora wysłuchali czterech koncertów: Koncertu na obój i skrzypce B dur RV 548; Koncertu na dwoje skrzypiec i wiolonczele d moll RV 565; Koncertu na dwie mandoliny G dur RV 532 oraz Koncertu na troje skrzypiec F dur RV 551. Prowadzący przybliżył biografię artysty, który popularny za swojego życia, został zapomniany po śmierci i odkryty ponownie ponad sto lat później. W 1926 roku muzykolodzy odkryli tzw. "rękopisy turyńskie", czyli partytury do 140 dzieł instrumentalnych, 29 kantat, 12 oper, trzech krótszych dramatów, jednego oratorium, a także fragmenty innych utworów. Był to impuls do dalszych poszukiwań dzieł artysty w zbiorach w całej Europie. Nieznane dzieła Vivaldiego są odnajdywane do dziś.
- Chciałbym, także opowiedzieć o koncercie, jako o gatunku. Państwo przyszli na koncert jako na wydarzenie muzyczne, ale nie o tym znaczeniu mówimy. Chodzi o budowę utworu. W muzyce jest wiele form cyklicznych: koncerty, sonaty, symfonie, można wymieniać więcej, ale ta akurat jest koncertem. Jak się państwo zdążyli zorientować, trzyczęściową formą już w baroku ten kształt nadano. Między innymi przyczynił się też do tego Antonio Vivaldi, swoimi koncertami. A skomponował ich prawie 500. Każdy jest inny, równie ciekawy. Jak zbudowany jest koncert? Te trzy części od strony formalnej maja być kontrastowe i tak jest faktycznie. Artyści w tych kompozycjach ze sobą współdziałają, rozmawiają muzycznie - podkreślił Marek Rolek.
Publiczność w skupieniu wysłuchała kompozycji i doceniła artystów gromkimi brawami.
Wystąpili: Katarzyna Sytnik - skrzypce barokowe; Maciej Wulw - skrzypce barokowe; Paweł Pietruszka - klarnet; Karol Pęcak - wiolonczela i Paweł Chłopek - organy.
Organizatorami koncertu byli: Jasielski Dom Kultury i Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Witolda Lutosławskiego.
Źródło: JDK
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!